Z posledních statistik vyplývá, že během několika příštích let bude pětina lidí pracovat z domova.

kancelář
ilustrační foto: pixabay.com

Mnozí z nás vykonávají část práce doma už teď, proto je důležité myslet na efektivitu a zařídit si pracovnu, co dokonale splní svůj účel. Přinášíme vám devět kroků, které vás jejím zařízením provedou.

Krok 1 – zamyslete se
Ještě než vůbec začnete, položte si několik otázek. Jaký typ práce budete vykonávat? Budou vás navštěvovat spolupracovníci, popřípadě klienti? Kolik materiálu a kancelářských potřeb budete ukládat? Jaké zařízení a technika jsou nezbytné? Kolik času v ní strávíte? V kterou denní dobu budete pracovat?

Krok 2 – místo
Určitě už přemýšlíte nad místem, kde vaše pracovna bude. Možná pro ni máte vyhrazenou samostatnou místnost, jiní si budou muset vystačit s malým koutem. Přesto si dejte záležet a volte spíše osvětlené místo v obývacím pokoji, než prostor v ložnici. Odborníci se shodují, že právě ložnice je pro pracovnu naprosto nevhodná, počítač a věci související s prací do ní zkrátka nepatří. V pracovně strávíte spoustu času, tak ji neodsouvejte někam do kouta, kde se nebudete cítit příjemně. Zároveň si uvědomte, zda máte radši naprostý klid, nebo se vám lépe pracuje, když budete mít rodinu nablízku.

Krok 3 – nábytek
Vybrat ten správný je zásadní, rozhodně by měl ladit s vaším stávajícím nábytkem, zvlášť když bude v obývacím pokoji. Stůl by měl být pro vaši činnost akorát veliký, vysoký volte podle své postavy – většinou v rozmezí 70 a 75 centimetrů. Neméně důležitá je ergonomická židle, zajistí vám pohodlí a uleví vašim zádům. Pokud máte napjatý rozpočet, můžete ušetřit na psacím stole, ale do kvalitního křesla investuje více.

Krok 4 – osvětlení
Světlo rozhodně nepodceňujte. Správná intenzita dokáže podpořit vaši produktivitu. Ideální je denní světlo, na večer si pořiďte kvalitní lampu s otočným ramenem.

Krok 5 – úložné prostory
Řádně si zorganizujte, kde budete mít police s dokumenty a co umístíte do zásuvek. Důležité věci, které budete často používat, mějte samozřejmě při ruce. Na stole nechávejte jen naprosté nezbytnosti, může se hodit stolní kalendář.

Krok 6 – počítač a technika
Pokud je počítač váš hlavní nástroj, pravidelně o něj pečujte. Kabely mějte spojené lepicí páskou, nenechte je zamotat. Počítač doplňte efektivními programy, které vám usnadní činnost, samozřejmostí jsou plánovací kalendáře, pomocníci pro vytváření myšlenkových map a podobně. Tiskárny, skenery a další technika už možná potřebovat nebudete, pokud ano, poraďte se při výběru s odborníky.

Krok 7 – kancelářské vybavení
Kancelářské papíry, psací potřeby, tužky, ořezávátko i nůžky jsou naprostým standardem. Využijete i sešívačku, děrovačku, obálky, gumy, lepidla a korekční pásku. Pořiďte je najednou a do zásoby, abyste je nemuseli doplňovat několikrát týdně.

Krok 8 – inspirujte se
Do pracovního prostoru patří taky kousek inspirace, něco motivačního, co vás přiměje k lepším výkonům a kreativitě. Někdo si dá na zeď fotku z Paříže, jiní si na stůl postaví třeba glóbus.

Krok 9 – pracujte odděleně
Jakmile bude vše hotové, stanovte si pracovní dobu a dodržujte ji. To samé platí také o všech věcech ve vaší pracovně, nikam je nepřenášejte, nechte je na svém místě, aby byly oddělené od vašich soukromých věcí. Jedině tak si udržíte odstup od záležitostí týkajících se práce a doma budete moci nerušeně relaxovat.